Uudelleenmarkkinointi

04.11.2022
Uudelleenmarkkinointi
Data
Verkkosivut

Tiesitkö, että vain muutama prosentti verkkosivuilla vierailevista asiakkaista päätyy tekemään kaupan ensimmäisen visiittinsä aikana? Usein asiakkaat haluavat tehdä hintavertailua useiden verkkosivustojen välillä, ja osalla saattaa jäädä ostoskori ”kesken”. Tässä vaiheessa kuvioihin astuu uudelleenmarkkinointi.

 

Tavoitteena houkutella asiakas takaisin sivustolle

Uudelleenmarkkinointi eli remarketing tai retargeting on mainossisällön näyttämistä niille asiakkaille, jotka ovat jo kertaalleen vierailleet mainostajan sivustolla. Uudelleenmarkkinoinnin ansiosta asiakkaat näkevät mainontaa muualla verkossa kuin alkuperäisellä verkkosivustolla. Sosiaalinen media on merkittävässä roolissa uudelleenmarkkinoinnissa, sillä some mahdollistaa tehokkaasti kohdennetun markkinoinnin suoraan asiakkaan laitteeseen.

 

Koska asiakas on todennäköisesti vieraillut kilpailevien yritystenkin kotisivuilla, et voi olettaa, että tämä muistaisi kaiken yrityksestäsi tai tarjoamistasi tuotteista ja palveluista. Pääasia, joka yrityksen tulee muistaa, on se, että kyseinen asiakas on jo kiinnostunut tuotteistasi. Muuten hän ei olisi vieraillut sivustollasi alun perinkään. Rohkeat kehotteet sekä puoleensavetävät mainoskuvat ja -videot houkuttelevat asiakasta palaamaan takaisin yrityksesi pariin.

 

Kuten aiemmin mainitsin, ensimmäinen vierailu verkkosivuilla harvoin johtaa ostopäätöksen loppuun saattamiseen. Uudelleenmarkkinointi on kuitenkin tehokas työkalu, muistuttaa yrityksen tuotteista niitä asiakkaita, jotka ovat jo antaneet vihiä omasta kiinnostuksestaan. Yrityksen kannattaakin panostaa uudelleenmarkkinointiin, mikäli he kaipaavat apua myynnin viimeistelyyn.

 

Vinkkejä uudelleenmarkkinoinnin suunnitteluun

Kokeile painottaa näitä seikkoja asiakkaalle:

  • Erottautumistekijät
    • Mikä erottaa yrityksenne muista kilpailevista palveluntarjoajista?
  • Ostamisen hyödyt
    • Mitä asiakas hyötyy tuotteen tai palvelun ostamisesta? Kuvaile asiakkaalle konkreettisia etuja varsinaisten ominaisuuksien sijaan.
  • Eksklusiivisuus
    • Onko tuotetta tarjolla vain rajoitettu erä? Niukkuus luo asiakkaille kiireen tunteen.
  • Alennukset
    • Tarjoa asiakkaillesi alennuskoodi tuotteeseen tai palveluun minimoidaksesi esteet ostamisen tiellä.

 

Evästeet ja datankeruu uudelleenmarkkinoinnin työkaluina

Uudelleenmarkkinointi pyörii pitkälti evästeiden varassa. Nykyisen EU:n tietosuoja-asetuksen myötä jokaisen verkkosivun on kysyttävä vierailijalta suostumus evästeiden käyttöön. Evästeiden avulla yritys oppii paljon asiakkaistaan sekä heidän kulutustottumuksistaan. Asiakkaan vieraillessa verkkosivustolla, kerätyn datan avulla yritys voi selvittää mitä tuotteita asiakas on selannut. Tämän jälkeen kyseistä tuotetta markkinoidaan asiakkaalle niin sosiaalisessa mediassa, hakukoneiden mainosbannereissa sekä YouTube-videoiden mainoskatkoilla. Uudelleenmarkkinointia saattaa jatkua jopa kyllästymiseen saakka, joten markkinointitiimin kannattaa olla tarkkana, millaisen mainoksen he luovat asiakkaan silmille. Päämääränä on olla houkutteleva – ei rasittava!

 

Mitä hyötyä uudelleenmarkkinoinnista on yritykselle?

  • Tehokas uudelleenmarkkinointi lisää konversiota.
  • Lisäät bränditietoisuuttasi ja muistettavuuttasi.
  • Kohderyhmä koostuu oikeasti tuotteistasi kiinnostuneista asiakkaista.
  • Uudelleenmarkkinointi on edullista!
  • Saat uudelleenmarkkinoinnista lisää yritystoiminnalle arvokasta dataa.
Jaa blogi
Miksi Haippi?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!