Syitä, miksi kauppa ei käy

16.03.2023
Markkinointi
Vinkki

Alalla toimivat henkilöt tiedostavat, että myynti ei aina ole lineaarisessa nousussa. Omaa liiketoimintamallia on hankala vaihtaa lennossa parempien tulosten toivossa, mutta muutamalla helpolla kikalla saatat tehostaa omaa myyntiäsi. Mikäli myyntilukusi eivät vastaa asettamiasi tavoitteita, saatat syyllistyä näihin seuraaviin virheisiin. 

 

1. Et puhuttele asiakasta ongelmanratkaisun muodossa 

Nykypäivänä on helppo hukuttautua erilaisiin viesteihin, sillä meitä pommitetaan mainoksilla jatkuvasti eri kanavilla. Tässä vaiheessa sinun tarvitseekin puhutella asiakastasi suoraan – kerro viestissäsi, kuinka tuotteesi tai palvelusi poistaa ongelman, josta asiakas kärsii. Kartoittamalla asiakkaasi tarpeet voit tarjota palvelua, joka konkreettisesti parantaa tämän elämänlaatua.  

Myy tuotteen sijasta ratkaisuja!

 

2. Yrität myydä liian nopeasti 

Erityisesti suomalaiselle asiakaskunnalle yksi luotaantyöntävimmistä markkinointikeinoista on tuputtaminen. Saatat tietoisesti tai tiedostamatta myydä tuotetta tai palvelua, vaikka asiakas ei ole valmis sitä ostamaan. Inttäminen ja hoputtaminen ostopäätöksen loppuun saattamiseksi saattaa pahimmillaan johtaa asiakkaan menettämiseen. 

 

Anna asiakkaalle tilaa ja aikaa pohtia tuotteen tai palvelun ostoa ilman, että hengität tämän niskaan! 

 

3. Yrität myydä tuotettasi kaikille 

Valitettavasti maailmassa ei ole olemassa universaalia tuotetta tai palvelua, joka toimisi ideaalisti jokaiselle asiakkaalle. Tämän vuoksi yrityksen on tärkeää kartoittaa ja rajata oma niche, eli markkinasegmentti. Yksinkertaistettu esimerkki: samanlainen henkilöauto ei sovi turvallista ja käytännöllistä autoa etsivälle lapsiperheelle sekä vauhdin huumasta nauttivalle nuorelle miehelle.  

 

Nichen tarkoitus on saada asiakas tuntemaan, että tämä tuote tai palvelu on tarkoitettu juuri hänelle! 

 

4. Tarjouksesi ei välity asiakkaalle 

Markkinoinnissa kannattaa ottaa perussäännöksi selkeys – asiakkaan tulee tietää mainosta katsomalla, mitä myydään, kenelle myydään ja mihin hintaan. Kun kokonaisuus on muotoiltu mahdollisimman helppolukuiseksi ja selkeäksi, asiakaskin ymmärtää, mihin on ryhtymässä. 

 

Muotoile tarjouksesi selkeästi! 

 

5. Markkinointimateriaalisi ei ole yhtenäinen 

Onnistut lisäämään brändisi luotettavuutta ja houkuttelevuutta suunnittelemalla yhtenäisen yritysilmeen sosiaalisen median julkaisuista tuotepakkauksiin asti. Kuluttajalla saattaa herätä epäilys, mikäli yrityksen markkinointimateriaalit eroavat toisistaan liikaa. Tämä viestii siitä, ettei yritykselläkään välttämättä ole varmuutta siitä, keitä he ovat brändinä ja kenelle tuotetta tai palvelua myydään. 

 

Mainostoimisto Haippi tarjoaa näihin kaikkiin kompastuskiviin asiantuntevaa apua. Ota yhteyttä meihin, varaa konsultaatioaika ja luodaan yhdessä jotain unohtumatonta! 

Jaa blogi
Miksi Haippi?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!