X-, Y-, Z-sukupolvet... Ja ne boomerit!

30.08.2022
Sukupolvet
Sukupolvimarkkinointi

Markkinointia eri ikäryhmille

Maailma on täynnä markkinointia, mutta kelle se on suunnattu? Yritysten on kriittisen tärkeää kohdistaa markkinointi oikealle kohderyhmälle, ja usein nämä kategorisoidaan iän mukaan. Kuten odottaa saattaa, samat mainokset eivät toimi lapsille ja vanhuksille. Aktiiviset suomalaiset voidaan jakaa neljään sukupolviryhmään: baby boomereihin, sukupolvi X:ään, milleniaaleihin sekä sukupolvi Z:aan. Tässä blogijulkaisussa käymme yhdessä läpi, kuinka sukupolvien kulutustottumukset eroavat toisistaan, ja kuinka brändit voivat parantaa markkinointiaan jokaisen kohderyhmän kohdalla.

 

Baby Boomers 1945–1960

Baby boomerit – tuttavien kesken boomerit – tunnetaan suurina ikäluokkina, jotka ovat syntyneet noin vuosina 1945–1960. He ovat onnistuneet kerryttämään mainetta työkeskeisenä sukupolvena, joka pitää ahkeruutta ja menestystä työelämässä suuressa arvossa. Boomerit ovat eläneet merkittävän osan elämästään ilman modernia teknologiaa, kuten älypuhelimia, tietokoneita ja väritelevisiota. Urhea sukupolvi on kuitenkin tähän päivään mennessä omaksunut sosiaalisen median ja nettishoppailun voittajan elkein.

Massamedia tavoittaa boomerit kaikista sukupolvista parhaiten, sillä merkittävä osa heistä edelleen lukee painettuja sanomalehtiä ja aikakauslehtiä. Sukupolvelle ominaista on myös viettää aikaa television äärellä, joten yritysten kannattaa panostaa perinteiseen markkinointiin. Mikäli yritys pohtii sosiaalisen median markkinointia, boomerit tavoittaa parhaiten Facebookista. Siellä jokainen yritys voi tuoda omia tuotteitaan ja palvelujaan kuluttajien keskuuteen edullisesti, mutta tehokkaasti. Tärkeää on luoda markkinointimateriaalia, joka on yksinkertaista ja ennen kaikkea helposti ymmärrettävissä.

Boomerit arvostavat tuotteissa kotimaisuutta, korkeaa laatua sekä luotettavuutta. Yritysten tulee myös huomioida, että vaikka boomerit hyödyntävät internetiä etsiäkseen tietoa tuotteesta, he edelleen tekevät ostoksensa fyysisessä kaupassa verkkokaupan sijaan. Asiakaspalvelun laatu sekä aidot kohtaamiset henkilökunnan kanssa ovat avainasemassa boomereiden ostopäätöksiä tehdessä.

 

Sukupolvi X 1961–1980

Sukupolvi X on käsittelemistämme sukupolvista pienin. He suhtautuvat muutoksiin ja innovaatioihin epäilevästi, ja usein pidättäytyvät heille tutuissa ja turvallisissa asioissa. X:lle WOM-markkinointi (word-of-mouth) on tärkeää, ja he arvostavat muiden kuluttajien mielipiteitä ja arvioita tuotteista ja palveluista.

Vaikka moderni teknologia on siunannut X:n elämää läsnäolollaan jo hyvän tovin, perinteinen markkinointi tuntuu silti olevan tehokkain tapa tavoittaa sukupolvi X. Markkinoinnissa yritysten kannattaa panostaa selkeään ja läpinäkyvään viestintään. X:t vastaavat hyvin kanta-asiakasohjelmiin, ilmaislahjoihin, sähköpostimarkkinointiin sekä alennuskampanjoihin. Sukupolvi X hoitaa ostoksensa pääasiassa kivijalkaliikkeissä, mutta erityisesti verkkokaupan helppous viehättää heitä. X:t tukeutuvat usein tunnettuihin ja laadukkaisiin brändeihin valitessaan tuotteita ja palveluita.

 

Milleniaalit 1981–1997

Milleniaalit – toiselta nimeltään Y-sukupolvi – on multitaskaajien sukupolvi. Moderni teknologia on tullut osaksi heidän elämäänsä jo varhaisessa vaiheessa, ja nykypäivänä he liikkuvat sosiaalisessa mediassa kuin vettä vain. Milleniaalit innostuvat herkästi uusista innovaatioista, joten heille on helpompi markkinoida uutuustuotteita verrattuna muihin sukupolviin. Milleniaalit suhtautuvat muutokseen avoimin mielin, ja he arvostavat vapautta ja joustavuutta edeltäviä sukupolvia enemmän.

Milleniaalit on käsittelemistämme sukupolvista suurin, ja ovat näin merkittävä osa markkinoinnin kohderyhmiä. He ovat ennen kaikkea kokemuspohjaisia kuluttajia: he arvostavat muiden kuluttajien kokemuksia ja käyttäjäläheistä markkinointia. Milleniaaleja luonnehditaan trendikkääksi ja kokeilunhaluiseksi ryhmäksi, joille on tärkeää, että brändi jakaa heidän kanssaan saman arvomaailman. Yritykset voittavat milleniaalit puolelleen viestimällä onnistuneesti brändin ympäristöarvoista ja vastuullisuudesta. Kyseinen sukupolvi hyödyntää usein pysyvästi edullisten brändien tuotteita ennemmin kuin satunnaisia alennuskampanjoita.

Markkinointistrategioissa yritysten kannattaa hyödyntää monikanavaista mainontaa, sekä some- ja vaikuttajamarkkinointia. Milleniaalit viettävät paljon aikaa sosiaalisen median kanavilla, ja usein vaikuttajamarkkinointi tarjoaa heille kuluttajakokemuksia, joita he niin kaipaavat ostopäätöstä tehdessään. Kolikon kääntöpuolena milleniaalit kuitenkin arvostavat vilpitöntä markkinointia ja rehellisiä brändejä, joten yritysten tulee olla erityisen tarkkana, kuka brändiä edustaa sosiaalisessa mediassa.

 

Sukupolvi Z 1998–2010

Tervetuloa somesukupolvi! Tämä sukupolvi on ensimmäinen sukupolvi, joka on varttunut kokonaisuudessaan digiaikakaudessa. Zetat ovat varttuneet tekniikan ympäröimänä, eivätkä he tunne maailmaa ennen älypuhelimia ja internetiä. Sosiaalinen media on zetojen valtakuntaa – he osaavat käyttää sitä paremmin kuin kukaan edeltävistä sukupolvista. Tästä syystä yritykset tavoittavat Z-sukupolven parhaiten some- ja digimarkkinoinnilla.

Sosiaalisessa mediassa mainostetaan tuotteita niin brändien, vaikuttajien kuin tavallisten kuluttajienkin toimesta. Zetat turvautuvat voimakkaasti muiden kuluttajien kokemuksiin, suosituksiin ja kritiikkiin, ja usein ystävien suosimat brändit ja tuotteet päätyvät myös zetojen ostoskoriin. Sukupolvi Z pyrkii säästämään rahaa, jolloin he turvautuvat edullisempiin brändeihin, eivätkä he juuri perusta kanta-asiakasohjelmista tai alennusmyynneistä. Onkin yleisessä tiedossa, että zetat ovat pikamuodin suurkuluttajia, ja monet muut käyttötavarat ostetaan halpatuotetuilta yrityksiltä. Ero edeltävien sukupolvien ostokäyttäytymiseen on huomattava, sillä boomerit ja sukupolvi X pyrkivät ostamaan laadukkaita tuotteita tunnetuilta brändeiltä. Milleniaalit taas nostavat brändien arvomaailman merkittävään asemaan ostopäätöstä tehdessä, kun zetat keskittyvät pääosin tuotteiden hintatasoon.

Koska zetat viettävät suurimman osan ajastaan verkossa, myös markkinoitavien tuotteiden ja brändien tulee löytyä sieltä. Mikäli tuotetta ei löydy netistä, sitä ei ole olemassa. Sukupolvi Z on kaikkea muuta kuin perinteinen kuluttajaryhmä, eivätkä he halua tulla lokeroiduksi millään tavalla. Yritysten kannattaa panostaa vaikuttajamarkkinointiin, kuluttaja-arvosteluihin, videoihin ja kuviin. Helpoin ja edullisin tapa tavoittaa zetat on ottaa sosiaalisen median kanavat haltuun. Suosituimpia kanavia on TikTok, Instagram, Snapchat ja YouTube. Mikäli markkinointistrategia on selvä, kannattaa brändin harkita myös oman mobiiliapplikaation kehittämistä!

Jaa blogi
Miksi Haippi?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!