Kesämökiltä vuoden 1605 sanomalehteen – mistä on kyse?

29.05.2023
Sanomalehti
Historia
Printti
Yrittäjä

Vietin viikonloppua kesämökilläni Näsijärven rannalla. Lapsuuden kesämaisemissa sielu lepää ja mieli rauhoittuu, mutta hirsimökin uumeniin kätkeytyy myös toinen toistaan ihmeellisempiä aarteita. Riippumattoa etsiessäni törmäsin vanhoihin sanoma- ja aikakausilehtiin, joita jäin tutkiskelemaan jopa tunneiksi. Aloin pienessä mielessäni pohtimaan sanomalehtien ja printtimainonnan historiaa ja sitä, mistä ja miten kaikki sai alkunsa.

 

Sanomalehtiä jo vuodesta 1605

Jo nuorille lapsillekin opetetaan peruskoulussa teollisesta vallankumouksesta ja sen mukanaan tuomista maailmanjärjestystä järkyttävistä muutoksista. Yksi näistä mullistuksista oli sanomalehtien massatuotannon käynnistyminen. Painokoneiden yleistyttyä sanomalehtimainokset lähtivät räjähdysmäiseen nousuun 1700-luvulla, ja ensimmäinen sanomalehtimainos nähtiin jo vuonna 1704 Boston News Letter -lehdessä. Kyseessä oli kiinteistönvälitysmainos, jossa ilmoitettiin plantaasin myymisestä Long Islandin Oyster Baylla. Maailman ensimmäinen sanomalehti sen sijaan ilmestyi noin sata vuotta ennen ensimmäistä sanomalehtimainosta. Relation aller Fürnemmen und gedenckwürdigen Historien oli Strasbourgissa painettu sanomalehti, joka julkaistiin jo vuonna 1605.

Boston Newsletter

 

Saatavilla kaikille

1700-luvulla alkaneen sanomalehtien massatuotannon ansiosta uutiset tavoittivat suurempia ihmisryhmiä ja yhteisöjä, ja lehdet pyrittiin tuomaan koko kansan saataville. Lukutaidon kehittyminen vaati osansa sanomalehtien kulutuksesta, mutta esimerkiksi Suomessa lukutaito tuli periaatteelliseksi vaatimukseksi jo 1600-luvun lopulla. Nykyään Suomessa luetaan sanomalehtiä niin digitaalisessa kuin printtimuodossa, ja uutiset tavoittavat koko maan kansalaiset nopeasti ja tehokkaasti.

 

Oletko kuullut ”trade cardista”?

Sanomalehtien lisäksi 1700-luvulla yleistyivät myös erilaiset flyerit ja ”trade cardit”, jotka toimivat ikään kuin käyntikorttien edeltäjinä. Näitä kortteja vaihdettiin sosiaalisissa tapahtumissa toivossa hankkia yritykselle uusia asiakkaita. Kortit toimivat mainoksina, mutta myös karttoina, jotka ohjasivat potentiaaliset asiakkaat liikkeeseen. Varsin hyödyllistä, sillä tuohon aikaan pienimmissä kaupungeissa ei ollut virallisia kadunnimiä tai rakennusten numerointijärjestelmää!

Eläinlääkärin trade card

Kirjakauppiaan trade card

Jaa blogi
Miksi Haippi?
  • arrow
    Omaamme vankkaa kokemusta eri toimialojen yrityksistä.
  • arrow
    Haluamme jakaa luovat ideamme sinun kanssasi.
  • arrow
    Tarjoamme rentoa ja rehtiä palvelua.
Herätimmekö kiinnostuksesi?
Kiinnostuitko palveluistamme ja haluaisit tietää lisää? Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Mikäli tiedät jo, mitä palveluita tiimiltämme tarvitset, voit jättää suoraan tarjouspyynnön!